På grund av pandemin ber vi dig ringa 031 786 2206 innan du besöker oss!

Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Två nya professorer i matematikdidaktik 2021-05-03
    Angelika Kullberg och Ola Helenius har anställts som professorer i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik vid utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet. De forskar båda två om undervisning i matematik och arbetar i nära samverkan med lärare och skolor.   Läs vidare
  • Stort tapp för elevernas inlärning under pandemins skolstängningar 2021-04-30
    Elever i grundskolan lärde sig lite eller ingenting när de studerade hemma under den tid skolan var stängd på grund av coronapandemin. Det visar en ny studie från forskare på Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och University of Oxford som jämfört nederländska elevers skolresultat med tidigare år. Eleverna som drabbades värst var de ...
  • Viktigt att PISA-studien går att lita på 2021-04-30
    Riksrevisionen menar i sin granskning av PISA 2018 att Skolverket borde ha gjort mer för att säkerställa ett korrekt deltagande i PISA-undersökningen. Samtidigt säger Riksrevisionen att Skolverket har följt OECD:s riktlinjer för genomförandet av PISA-undersökningen. Läs vidare Läs även
  • Så får vi matematikkunskaperna att lyfta 2021-04-30
    Fem förslag för att få en bättre matematikundervisning – och bättre resultat, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, i Ny Teknik. Läs vidare
  • De har översatt mattetermer – till 26 olika språk 2021-04-30
    Att översätta matematiktermer till andra språk kan vara väldigt komplicerat. I vissa fall nästintill omöjligt. Nu har NCM och Skolverket utformat ett nytt stödmaterial, med matematiktermer på 26 olika språk. Läs vidare Se tidigare Aktuellt från 2021-04-14
  • Ansökan till Kleindagarna 11-13 augusti och 16-18 augusti 2021 är öppen 2021-04-26
    Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Nu är det klart att Kleindagarna 2021 kan bli av! Den 11-13 augusti och 16-18 augusti kommer vi att genomföra Kleindagarna under förutsättning att då gällande rekommendationer tillåter det. Sista anmälningsdag är den 23 maj. Läs mer om Kleindagarna Ansök här
  • Lovskola och extra åtgärder ska hjälpa eleverna till examen 2021-04-26
    Pandemin och distansundervisningen har slagit hårt mot gymnasieelevernas motivation och skolresultat. De flesta kommuner i Sörmland erbjuder extra stöd och har haft lovskola under både sport- och påsklovet. – Det vi hör är att de tappar suget, och det gäller inte bara elever som har det svårt utan även elever som har det väldigt lätt för sig, säger biträdande gymnasiechefen i ...
  • Varför begriper vi inte sannolikheter? 2021-04-20
    Vi människor är dåliga på att göra sannolikhetsbedömningar. Vaccin är mindre farligt än att bli covid-smittad, men få tycks begripa att det rör sig om en 600-faldig skillnad. Läs vidare  
  • 29/4 Webbseminarium: ”Statistikens, diagrammens och modelleringens roll i matematikkurserna – i ljuset av mediabevakningen av pandemin” 2021-04-15
    ViS matematiknätverk arrangerar två webbseminarier med rubriken ”Statistikens, diagrammens och modelleringens roll i matematikkurserna – i ljuset av mediabevakningen av pandemin”. Det första äger rum 29 april och det andra 19 maj, båda är avgiftsfria. Mera information och anmälningsmöjligheter finns på https://www.visnet.se/natverk/matematik/
  • Termer för matematikundervisning – ett stödmaterial för undervisning i matematik och studiehandledning på olika språk 2021-04-14
    Nu finns en ordlista för matematiktermer på olika språk tillgänglig på Skolverkets sida Resurser för undervisning i modersmål. Ett stödmaterial framtaget i samarbete med NCM. Termer för matematikundervisning finns på 26 språk och innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan. Termer för matematikundervisning
  • Inbjudan till lärare i årskurs F-6 om att delta i en enkätstudie för ett forskningsprojekt 2021-04-12
    Läs information nedan från Tuula Koljonen, universitetslektor i Pedagogik med fokus på matematikdidaktik vid Linköpings Universitet. Hej, Vi söker matematiklärare i årskurs F-6 som vill delta i en enkätstudie som fokuserar på hur du använder dig av tryckta samt digitala material och verktyg vid planering och undervisning i matematik. Enkätstudien är en del av ett internationellt forskningsprojekt – Lärares användning av nya undervisningsmaterial och ...
  • Do school-based interventions help improve reading and math in at-risk children? 2021-04-12
    School-based interventions that target students with, or at risk of, academic difficulties in kindergarten to grade 6 have positive effects on reading and mathematics, according to a new article. Läs vidare/Read more
  • MATHMot söker lärare som vill delta i pilotstudie 2021-04-06
    MATHMot söker matematiklärare i årskurs 3, 4 och/eller 5 som vill delta i pilotstudien för projektet Matematikmotivation i grundskolans tidiga år: En longitudinell undersökning i sex europeiska länder (MathMot) genom att fylla i en onlineenkät. Syftet med MathMot är att studera elevers motivation för matematik i övergången mellan låg- och mellanstadiet. Många forskningsstudier fokuserar på prestationer ...
  • Osäkert om NP i matte blir helt digitala 2021-03-29
    Nationella proven i matematik kan bli både digitala och manuella. Provet ska pröva kunskaperna i matematik, inte hur duktig man är på att förstå en viss typ av digitalt verktyg, betonar Anders Boman, enhetschef på Skolverket. Läs vidare
  • Alan Turing på Englands nya £50-sedel 2021-03-27
    ”The design on the reverse of the note celebrates Alan Turing and his pioneering work with computers. It features: * A mathematical table and formulae from Turing’s seminal 1936 paper “On Computable Numbers, with an application to the Entscheidungsproblem” Proceedings of the London Mathematical Society. This paper is widely recognised as being foundational for computer science. * ...
  • Intervju om bedömning i skolan 2021-03-25
    Se intervjun med Peter Nyström, föreståndare för NCM, på YouTube.
  • Tillskott på 25 miljoner till matematisk grundforskning 2021-03-24
    Femton matematiker får i år dela på 25 miljoner kronor i anslag inom ramen för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses matematikprogram. Programmet gör det bland annat möjligt för yngre matematiker att forska vid någon av världens främsta matematikmiljöer och sedan återvända till Sverige. Läs vidare
  • Elever drabbas när matteundervisning sker på distans 2021-03-23
    Mattelärare på gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby har under pandemin märkt att resultaten i matematik försämrats och oroar sig över ett kunskapstapp – nu har man infört extra mattelektioner på plats för de som behöver. Läs vidare
  • Matematiska modeller ger bättre fiskproduktion och ökad hälsa 2021-03-23
    Går det att med hjälp av matematik öka och förbättra produktionen av fisk i Östafrika? Det undersöker forskare vid MDH i samarbete med Makerere University, Kampala i Uganda. Det kan finnas olika mål med att effektivisera produktionen av fisk. I det här fallet syftar forskningen till att se hur man kan få ut så mycket ...
  • Fuglesang: Matte- och NO-lärare gör jordens skillnad 2021-03-23
    Vad kan göra barn och unga mer intresserade av naturvetenskap? Mer engagemang från lärarna – och mer sagoläsning. De är några av astronauten Christer Fuglesangs förslag. Sveriges enda astronaut är numera professor och föreståndare vid Kungliga Tekniska högskolans rymdcenter i Stockholm. Men han är också författare till flera barnböcker, varav den första (Rymdresan) nyligen kom ut ...
  • Doktorander sökes till forskarskolan PROFS 2021-03-22
    Under hösten 2021 antar Luleå tekniska universitet en ny omgång doktorander till forskarskolan PROFS – en forskarskola med fokus på praktiknära skolforskning. Läs vidare
  • Generation Ekvation – ny rapport om barn och ungas attityd till kunskap 2021-03-22
    Svenska femtonåringar anser att matte och naturvetenskap är viktigt för framtiden, men självförtroendet har sjunkit. Barn och unga är duktiga på att läsa men läser inte frivilligt och den upplevda stressen är oroande hög. Det visar en ny rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Rapporten ger en ny samlad bild av nationella och internationella undersökningar om ...
  • Study shows stronger brain activity after writing on paper than on tablet or smartphone 2021-03-19
    A study of Japanese university students and recent graduates has revealed that writing on physical paper can lead to more brain activity when remembering the information an hour later. Researchers say that the unique, complex, spatial and tactile information associated with writing by hand on physical paper is likely what leads to improved memory. Läs vidare/Read more
  • Ändrad kursplan i matematik i grundsärskolan 2021-03-18
    Läs den ändrade kursplanen i matematik (pdf) som börjar att gälla den 1 juli 2022.  
  • Ändrad ämnesplan i matematik 2021-03-18
    Den här sidan riktar sig till er som är lärare i matematik i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. Här hittar ni material för att diskutera planering, undervisning, bedömning och betygssättning utifrån den ändrade ämnesplanen. Läs vidare  
  • Två forskare får Abelpriset för diskret matematik 2021-03-18
    NORGE: To forskere får Abelprisen for diskret matematikk Abelprisen for 2021 går til László Lovász ved Eötvös Loránd-universitetet i Budapest og Avi Wigderson fra Princeton i USA. De to matematikerne som i år deler prisen er begge viktige bidragsytere til teoretisk datavitenskap og diskret matematikk, ifølge prisjuryen. Både Lovász og Widgerson har hatt ledende roller i å ...
  • Read to succeed – in math; study shows how reading skill shapes more than just reading 2021-03-15
    These findings clearly demonstrate how the cooperative areas of the brain responsible for reading skill are also at work during apparently unrelated activities, such as multiplication, suggest that reading, writing and arithmetic, the foundational skills informally identified as the three Rs, might actually overlap in ways not previously imagined, let alone experimentally validated. Läs vidare/Read more ...
  • AI has cracked a key mathematical puzzle for understanding our world 2021-03-15
    Unless you’re a physicist or an engineer, there really isn’t much reason for you to know about partial differential equations. I know. After years of poring over them in undergrad while studying mechanical engineering, I’ve never used them since in the real world. But partial differential equations, or PDEs, are also kind of magical. They’re a ...
  • Frigjord från räkneboken – mattelärare prisas för kreativ undervisning 2021-03-12
    Annika Macklin, mellanstadielärare på Snättringeskolan i Huddinge, får Vetenskapsakademins pris i matematik för sin individanpassade undervisning. Läs vidare
  • En lärarutbildning med fast förankring i klassrummet 2021-03-11
    Adam Norell Dahlqvist har några intensiva år framför sig. Parallellt med studierna ska han arbeta som lärare i matematik, fysik och kemi på en högstadieskola. Att få testa sina kunskaper i klassrummet ger extra motivation och mening åt pluggandet, tycker han. Läs vidare
  • Göms livets mysterier i kvantfysiken? 2021-03-11
    Kanske är matematikerna bättre på att predicera coronapandemins spridning än infektionsläkarna, skriver Hugo Lagercrantz med anledning av den vetenskapliga rangordningen, där filosofin, metafysiken och matematiken sedan Platons dagar hamnar högst och medicinen nära botten. Läs vidare
  • Digital teknik hjälper elever förstå geometri 2021-03-11
    Avhandling: Geometri passar bra för digital teknik. Undervisningsformen kan stimulera eleverna att undersöka, testa och resonera om geometriska figurer och deras egenskaper, men också hjälpa elever som inte riktigt kan ta till sig geometrin genom den traditionella undervisningen. Läs vidare
  • Finska elever: Gymnasiet har förlorat sin allmänbildande roll 2021-03-10
    Studerande får prestationsångest eftersom de allt tidigare i gymnasiet måste välja vilken utbildning de måste söka sig till. Har gymnasiet förlorat sin allmänbildande roll och blivit en prepkurs inför blivande studier? Ja, säger eleverna i Svenska Yles livestream. Läs vidare
  • Alla kan gå med i det hemliga sällskapet 2021-03-10
    Det är ett hemligt sällskap. De kallar sig ibland matematiker, ibland programmerare. De har tagit makten över många av våra vanor och de kan lätt utnyttjas av makthavare. Läs vidare
  • Har människan uppfunnit matematiken? 2021-03-10
    Är matematiken något som människan skapat eller finns den redan i universum och är något som vi successivt upptäcker? Läs vidare
  • Pressmeddelande: Matteappen digitaliserar diagnostiska test från NCM 2021-03-09
    Nu står det klart att Matteappen får göra en utprövning för att digitalisera diagnostiska test från Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM, och göra dessa tillgängliga på webben. Projektet kommer inledningsvis att hålla på fram till sommaren 2021. Den bok NCM har sålt mest av heter “Förstå och använda tal”. Den beskriver mycket som är viktigt att tänka på ...
  • Assisting a gender-equal math learning journey 2021-03-03
    Gender stereotypes are harmful. Many scholars hold the view that gender stereotypic beliefs can undermine students’ math performance. A recent intervention study published in Learning and Instruction strategically combined the reinforcement of gender-equal beliefs with the inculcation of growth mindsets and found promising effects of this joint intervention. Läs vidare/Read more
  • Bättre matte – inte platser – löser ingenjörsbristen 2021-03-01
    Matematik är själva stommen i ingenjörsutbildningarna och den måste byggas tidigt. Möjligheten att bli ingenjör grundläggs redan i grundskolan, skriver Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer. Läs vidare  
  • Fyra prisade lärare om hur de arbetar laborativt 2021-03-01
    Vetenskapsakademien prisar fyra lärare för att ha vässat sina elever i NO och matematik. Gemensamt för pristagarna är att de gillar att jobba laborativt. Här ger de sina bästa tips för hur man utvecklar de experimentella delarna av sin undervisning. Läs vidare  
  • “In the mind’s eye, a fractal is a way of seeing infinity.” 2021-02-28
    In a testament to Aldous Huxley’s astute insight that all great truths are obvious truths but not all obvious truths are great truths, the polymathic mathematician Benoit Mandelbrot (November 20, 1924–October 14, 2010) observed in his most famous and most quietly radical sentence that clouds are not spheres, mountains are not cones, coastlines are not ...
  • ALM Virtual Seminar, 25th February 2021-02-22
    The sixth virtual seminar “We also think and solve problems”: Mathematical conversations with immigrant adults will take place on Thursday 25th February 2021 at 19:00 UTC. Use this time zone converter for your local time. Speaker: Marta Civil (USA) You can book a place for a seminar and check your local time at this page. https://alm-online.net/alm-2020-virtual-seminar-series/
  • Artificial neural nets finally yield clues to how brains learn 2021-02-22
    The learning algorithm that enables the runaway success of deep neural networks doesn’t work in biological brains, but researchers are finding alternatives that could. Läs vidare/Read more
  • What great teachers do differently: nineteen things that matter most 2021-02-19
    Effective educators know that the act of teaching involves careful consideration of what propels student learning and what can deter it. The classroom represents a positive learning context built through intentional educator decisions and moves to satisfy the students’, the school’s, and society’s purposes (Norris, 2008). The third edition of What Great Teachers Do Differently: ...
  • Effective programs in elementary mathematics: A meta-analysis 2021-02-19
    This article reviews research on the achievement outcomes of elementary mathematics programs; 87 rigorous experimental studies evaluated 66 programs in grades K–5. Programs were organized in six categories. Particularly positive outcomes were found for tutoring programs (effect size = +0.20, k = 22). Positive outcomes were also seen in studies focused on professional development ...
  • Svenska gymnasieelever vittnar: Vi lär oss mindre nu 2021-02-16
    Svårigheter att hänga med, problem med att fokusera och mindre hjälp av läraren. Det är några av de utmaningar som svenska gymnasieelever ser med distansundervisningen. Över hälften av de 105 elever som svarat på SVT:s enkät uppger att de lärt sig mindre under pandemiåret som gått. Läs vidare  
  • Så kan matteundervisningen bli bättre på distans 2021-02-16
    På Högskolan Dalarna finns lång erfarenhet av att bedriva utbildning på distans. På utbildningen för blivande mattelärare använder man sig av ett speciellt format för att öka studenternas förståelse. Läs vidare
  • Ointresserade elever stort problem i matte och NO 2021-02-16
    – Eleverna tycker att vetenskap är spännande, men de lyssnar inte om lärarna bara pratar atomer och molekyler, säger Magnus Oskarsson, forskare och Timss-expert om nya dystra siffrorna. Läs vidare
  • Succéappen som startades av chalmerister 2021-02-15
    Deras uppfinning hjälper mattelärarna att täppa igen kunskapsluckor i klassrummen och ger en skjuts till matematikundervisningen i 130 kommuner. Nu tar de tidigare chalmeristerna sikte på en USA-lansering. Läs vidare
  • ”Skolmatematiken är i kris – så behöver det faktiskt inte vara” 2021-02-15
    Den nya kursplanen för matematik och programmering stannade på pappret och allt förblev vid det gamla, skriver Claes Johnson, professor emeritus i matematik. Läs vidare
  • Why summer school, after school, and extended day do not work very well 2021-02-08
    Many school reformers have advocated expanded opportunities for extra-time instruction, as solutions to the learning losses due to Covid-19 school closures. In fact, the current draft of the Democrats’ relief bill emphasizes investments in after school and summer school programs to help these students catch up. Yet these very expensive efforts have not had much impact ...
  • Ny forskning: Högpresterande elever ointresserade av matte 2021-02-04
    Elever i högpresterande länder är mest ointresserade av matematik, medan det omvända gäller för länder där eleverna presterar sämre. Tydligast är sambandet hos flickor, visar ny forskning. Läs vidare
  • Två lärare i verkstan – en lysande idé 2021-02-03
    Det ger mer än dubbel effekt. Så beskriver lärarna värdet av att undervisa i en stor el-verkstad där matematik och yrkesämnen integreras. Läs vidare
  • Han har skrivit en spänningsroman om matematik 2021-01-29
    Martin Ljungqvist har skrivit Rubinkretsen, en spänningsroman om matematik, teknik och kryptering. Den är utgiven av förlaget Ekström&Garay. När ingenjören Martin Ljungqvist läst en bok av Dan Brown och en om matematik fick han idén att skriva en spänningsroman. I dagarna släpptes Rubinkretsen där handlingen kretsar kring matematik, teknik och kryptering. Läs vidare
  • Klippt och skuret med matteläraren Elin Gawell 2021-01-28
    Ska det klippas lugg eller inte? Hur lång tid tar det egentligen att komma över ett ex? Matteläraren Elin Gawell gör tillsammans med influencerkändisen HanaPee matematik av livet, av stort och smått. På Youtube. Läs vidare
  • Forskare: Svenska mattelärare kan lära mycket av Finland 2021-01-28
    Helklassundervisning kontra enskilt elevarbete. Skillnaden i hur matematik lärs ut skiljer sig stort mellan Finland och Sverige, visar Tuula Koljonens doktorsavhandling. – Den svenska undervisningen riskerar att bli enkelspårig, säger hon. Läs vidare
  • 117 plåtslagarelever tävlar om de sex finalplatserna i ”SM för unga plåtslagare 2021” 2021-01-27
    Uttagningstävlingarna är tidsbegränsade till 6 timmar effektiv tid. Tävlingsuppgiften utförs i stålplåt med en beläggning av zinkmagnesium. Samtliga momenten ingår i byggnadsplåtslagarens vardag och kräver kunskaper i matematiska beräkningar och materialkännedom samt god problemlösningsförmåga och känsla för hantverket. Läs vidare
  • Språkförståelse avgörande för matematiken 2021-01-27
    Mellanstadielärarna Maria Engmark och Carolina Öystilä märkte att språket i matematikuppgifterna var ett hinder för eleverna. I samarbete med forskaren Eva Norén började de lägga mer fokus på språket i undervisningen – och samtidigt dra nytta av elevernas flerspråkighet. Läs vidare
  • To the brain, reading computer code is not the same as reading language 2021-01-22
    Neuroscientists have found reading computer code does not rely on the regions of the brain involved in language processing. Instead, it activates the ’multiple demand network,’ which is also recruited for complex cognitive tasks such as solving math problems or crossword puzzles. Läs vidare
  • Validering av kunskap inom gjutteknik – ett stort steg för svensk kompetensutveckling 2021-01-21
    För att bibehålla konkurrenskraften inom svensk gjuteriindustri är arbetet med kompetensutveckling en avgörande faktor. Svenska Gjuteriföreningen har i samarbete med RISE och Yrkesakademin tagit fram en metod för att kunna mäta och validera kunskap inom gjutteknik på individ- och organisationsnivå enligt riktlinjerna för Industri BAS, som utvecklats av Svensk industrivalidering. Läs vidare
  • Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation 2021-01-21
    Kunskapen om hur motivation för matematik utvecklas är begränsad, särskilt i grundskolans tidigare år. Detta hoppas forskare nu kunna lösa genom att granska hur lärare i olika länder i sin dagliga praktik främjar motivation och lärande i ämnet. – Matematisk kompetens är viktigt för elevers framgång senare i livet, säger Cecilia Thorsen, ansvarig forskare vid Högskolan ...
  • Hur ökas motivationen för matematik i grundskolans tidiga år? 2021-01-20
    Högskolan Väst representerar Sverige i ett internationellt forskningsprojekt med sex andra länder där man ska undersöka motivationen för matematik i grundskolans tidigare år. Projektet ska också studera hur man kan öka motivationen, framför allt i övergången från låg- till mellanstadiet. Läs vidare
  • ”Felaktigt resonemang ligger bakom de flesta dåliga saker i världen” 2021-01-20
    – Logiken är intressant eftersom den å ena sidan är väldigt grundläggande: den är ett verktyg för att kontrollera giltigheten hos nästan alla argument. Å andra sidan har den många användbara konkreta tillämpningar inom datavetenskap, AI och andra vetenskaper, säger Tjeerd Fokkens, doktorand i logik vid Göteborgs universitet. Läs vidare
  • Matematiklärares planering – en ständigt pågående process 2021-01-20
    Matematiklärares planering är en process, svår att avgränsa. Det konstaterar Helena Grundén som synliggör en allmän idé om matematikundervisning och hur den påverkar lärare. Läs vidare
  • X – men sen då? 2021-01-19
    Vilka möjligheter till tidig algebra erbjuds i svenska kursplanen i matematik och läroböcker i matematik för skolans tidiga år? Det är en av frågorna som Lars Madej undersöker i sin avhandling. Läs vidare
  • Tillväxt – ett egendomligt samhällsmål 2021-01-19
    Tillväxt är ett flitigt använt begrepp som ofta missbrukas och missförstås. Det finns i stort sett inget samband mellan tillväxt och ökande offentlig välfärd. Fokuset på tillväxt tenderar istället att dölja konkreta och mer viktiga frågor som borde få uppmärksamhet, skriver Lars Ingelstam. Läs vidare
  • Konstnärligt möte mellan fysiker och matematiker 2021-01-19
    Konstnärligt skapande kan stimulera en forskares kreativitet – eller ge ett välkommet avbrott i arbetet. Matematikern Manya Sundströms poesi till fysikern Mattias Marklunds foton har publicerats i en ansedd matematiktidskrift och även ställts ut på galleri. Läs vidare
  • Matteappen används i 130 svenska kommuner – nu tar de sikte på USA 2021-01-19
    Den svenskutvecklande Matteappen används i fler än hundra av Sveriges kommuner. Nu riktar bolaget in sig på USA med 16,5 miljoner kronor i friskt kapital. ”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan än matematik”, säger medgrundaren Henrik Appert. Läs vidare
  • Do organizational supports for math instruction improve the quality of beginning teachers’ instruction? 2021-01-12
    Results suggest little improvement in the instructional quality of mathematics lessons during the first three years of teaching and that most organizational supports, as they are currently delivered, do not appear to help beginning middle school mathematics teachers improve their instructional quality. Using in-depth case studies, we explore the nature of the supports provided and ...
  • 16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project 2021-01-12
    16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project: Building on the Past to Prepare for the Future. King’s College, Cambridge University, UK, August 8-13, 2022. New deadlines are August 31, 2021 (abstracts) and November 30, 2021 (papers). We welcome papers and workshops on maths, science, statistics and computer education. Please email alan@cdnalma.poznan.pl for further ...
  • Digital eftermiddag – Språk, kultur och matematikundervisning 2021-01-11
    Svenska Kommittén för Matematikutbildning, SKM bjuder in dig som arbetar i grundskolan till en digital eftermiddag kring Språk, kultur och matematikundervisning. Innehåll: Eftermiddagen den 26/1 2021 kl 15.30-18 består av två delar. Den första delen innefattar tre korta inspirationsföreläsningar. Den andra delen består av diskussioner och workshops kring lektionsaktiviteter som kan stötta lärande i flerspråkiga matematikklassrum. Deltagarna arbetar ...
  • Rätt använd digital teknik i skolan kan leda till väsentligt bättre elevresultat 2021-01-08
    Om digital teknik i skolan används på rätt sätt kan den leda till väsentligt bättre resultat för eleverna. Det visar Annika Agélii Genlott i sin avhandling i informatik vid Örebro universitet. Läs vidare Avhandling: Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized
  • PROMYS Europe 2021 2021-01-08
    PROMYS Europe is designed to encourage mathematically ambitious students who are at least 16 to explore the creative world of mathematics.  Participants tackle fundamental mathematical questions within a richly stimulating and supportive community of fellow first-year students, returning students, undergraduate counsellors, research mentors, faculty, and guest mathematicians. For 2021, PROMYS Europe is being designed as an online ...
  • What promotes Chinese students’ math homework motivation? 2021-01-05
    A recent study investigated whether Chinese students’ motivation for doing math homework was affected by factors related to homework, teacher, and parent. The study recruited 3,018 students in grade 8 from 96 classes from three regions in China. These students on average spent 34.1 minutes on math homework each day, and 76.9% of them did ...
  • 10-åriga Hampus vill lära sig matte på fritiden 2021-01-01
    Barn i hela Sverige, som har lätt för att lära sig matte, får nu chansen att – helt gratis – få en matte-mentor genom ett nystartat projekt. – Det är kul, att få lära sig saker och få träffa andra som också förstår samma saker, säger Hampus Ejeblad från Linköping. Läs mer . Webbplatsen Mattetalanger.
  • The map of mathematics 2020-12-25
    Here is a map of mathematics as it stands today, mathematics as it is practiced by mathematicians. From simple starting points — Numbers, Shapes, Change — the map branches out into interwoven tendrils of thought. Follow it, and you’ll understand how prime numbers connect to geometry, how symmetries give a handle on questions of infinity. Utforska kartan ...
  • Granskning: Motivation minskar med distansundervisning 2020-12-23
    I granskningen genomfördes video- eller telefonintervjuer med 225 rektorer och cirka 900 elever under vecka 35–42 hösten 2020. Känslan av ensamhet och minskad motivation växer. Samtidigt efterlyser elever att lärare i högre grad frågar dem hur de mår under pandemin. Skolinspektionens nya granskning konstaterar att distansundervisningen fortfarande innebär en rad utmaningar. Läs vidare
  • Så kan mattelärare utnyttja Netflix succéserie 2020-12-23
    Koordinatsystem, algebra och geometri är några av de avsnitt i matematiken där schack kan vara ett komplement i skolundervisningen. Andreas von Schéele, lärare i matematik och naturkunskap på Brinellgymnasiet i Nässjö, anknyter ofta till spelet på sina lektioner. – När vi löser ekvationer liknar jag ibland de matematiska processerna med att man flyttar en schackpjäs. I ...
  • KTH-studenternas nätverk för hjälp med läxor växer snabbt 2020-12-23
    Tusentals frågor om matematik, fysik och kemi från skolelever med distansundervisning har strömmat in till det nätverk för läxhjälp som startades av KTH-studenter i våras. Och allt fler volontärer står beredda att hjälpa till. Läs vidare
  • Nöjda lärare receptet för framgång 2020-12-22
    På gymnasiet ökar behörigheten något. Medan grundskolan, fritidshemmen och förskolan har det tuffare. Men på Kvisthamraskolan i Norrtälje har de vänt trenden och ökat antalet legitimerade lärare både i klassrummet och på fritids. Läs vidare
  • Låg användning av läromedel bland svenska mattelärare 2020-12-22
    Finska matematiklärare planerar hela sina lektioner medan svenska nöjer sig med att planera en genomgång. Hur lärarna använder läromedel skiljer sig också stort mellan länderna, konstaterar Tuula Koljonen. Läs vidare
  • Högpresterande länder dödar elevers intresse för matematik – särskilt för tjejer 2020-12-22
    I länder med högst resultat på matematikprov har elever ofta ett lägre intresse för ämnet matematik. En ny studie från MDH visar att den negativa effekten är ännu starkare bland flickor än bland pojkar. I studien tittade forskare på resultaten från över 500 000 åttondeklassare från 50 länder, vilka deltagit i den internationella undersökningen TIMSS åren ...
  • Matteprofilernas krav efter Timss-resultatet 2020-12-16
    Antiklimax. Så kan man väl sammanfatta det oförändrade resultatet för svenska elever i Timss 2019 – en global kunskapsmätning i matematik och naturvetenskap som publicerades den 8e december. Nu ger tre matteprofiler sin syn på hur resultatet ska lyfta. Läs vidare
  • Matematikintresserade hjälper företag att lösa problem 2020-12-16
    För 4 år sedan tog Elisabet Mellroth och Adrian Muntean Mathematics meets Industry (MiMM) till Karlstads universitet. MiMM-day vänder sig till de gymnasiestudenter, doktorander, universitetsstudenter och forskare som har ett extra intresse för matematik. Lokala företag presenterar ett antal problem som deltagarna får försöka lösa under en intensiv dag. Studenterna uppmanas tänka utanför traditionella ramar ...
  • Nationella proven ställs in våren 2021 2020-12-15
    Skolverket har fattat beslut om att ställa in alla nationella prov under perioden från och med 1 januari 2021 och resten av våren, till och med den 30 juni 2021. Beslutet gäller samtliga skolformer där nationella prov genomförs med undantag för provet i årskurs 3 i grundskolan och sameskolan samt årskurs 4 i specialskolan. Läs vidare ...
  • Mattelyft på yrkesprogram ger fler gymnasieexamen 2020-12-14
    För sjätte året i rad ökar andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år. En förklaring är att det går bättre i matematik för eleverna på yrkesprogram. Läs vidare
  • Programmering lyfter inte elever i matte 2020-12-14
    För att lära sig matematik med hjälp av programmering behöver eleverna bättre kunskaper i programmering och hur de kan använda programvaror. Kursplanen i matematik bör ändras, slår forskningsinstitutet Ifous fast i en ny rapport. Läs vidare
  • Relations between teacher–student interactions and mathematics instruction over one year 2020-12-10
    Using extant fifth-grade teacher observation data, we investigate the following questions: (1) Do quality DN practices at the start of a fifth-grade school year relate to higher DS practices at the end of the year? (2) Do early, quality DS practices relate to later, higher use of DN practices? Specifically, we investigate relations between emotional support and ...
  • Schack – en hjärnkamp med krigiska rötter 2020-12-09
    »Som en sjö där en mygga kan dricka och en elefant drunkna.» Så beskriver ett gammalt indiskt ordspråk schackspelet, som lär ha uppfunnits för omkring 1 500 år sedan. Det finurliga brädspelet står sig starkt än i dag – inte minst i Sverige som har en lång och stark schacktradition. Läs vidare
  • Forskare om Timss: Övertolka inte resultaten 2020-12-07
    – Det är vettigt att delta, men man ska alltid tolka resultaten med försiktighet, säger forskaren Samuel Sollerman, föreståndare för Stockholms universitets Prim-grupp, som utvecklar nationella prov, och är ansvarig för de svenska matematikdelarna i de senaste Pisa- och Timssundersökningarna. Sollerman fann flera tecken på att svenska elever inte är lika motiverade som elever i andra ...
  • Doktorandtjänster i Naturvetenskapernas och matematikens didaktik/ Doctoral students in Science Education and Mathematics Education 2020-12-07
    Malmö universitet: Forskarutbildningsämnet Naturvetenskapernas och matematikens didaktik söker två doktorander som ska ingå i forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter. ”Doktorander i naturvetenskapens och matematikens didaktik inom forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter” ”Doctoral students in Science Education and Mathematics Education within the Learning in Multicultural Contexts PhD school”  
  • High achievement cultures may kill students’ interest in math — especially for girls 2020-12-07
    A new study in Frontiers in Psychology suggests that high national math achievement combined with societal pressures contribute to how well girls and boys like math. Past reasearch has shown that achievement-driven cultures frequently correlate with less enthusiasm for learning subjects like math. This study of over 500,000 eighth graders from 50 countries is the first ...
  • Study shows strong links between music and math, reading achievement 2020-12-07
    A music educator thought that if he could just control his study for the myriad factors that might have influenced previous ones – race, income, education, etc. — he could disprove the notion of a link between students’ musical and mathematical achievement. Nope. His new study showed statistically significant associations between the two at both ...
  • Projekt i spetsmatematik ska lyfta särskilt begåvade elever 2020-12-04
    Genom att låta särskilt begåvade gymnasieelever och universitetsstudenter stötta högstadieelever ska de som behöver få extra utmaningar. – Elever som är särskilt begåvade riskerar att underprestera i matematik för att de tycker att det är tråkigt. Men får de en adekvat utmaning blir matematiken plötsligt rolig, säger Nils Grimbeck, som är koordinator för projektet. Läs vidare
  • Forskningscentrum är en yrkesmässig kick 2020-12-03
    Ett forskningscentrum för de egna ­lärarna finns på Saltsjöbadens Samskola i Nacka. Syftet är att bygga en skola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm tycker att projektet har utvecklat dem yrkesmässigt. Läs vidare
  • Fortsatt krav på godkänt i matematik och svenska för sommarjobb 2020-12-03
    Utbildnings-och arbetsmarknadsnämnden har beslutat att behålla linjen om godkända betyg i svenska och matematik för att få ett sommarjobb via kommunen 2021. Sigtuna kommun införde inför i år krav på att elever som söker sommarjobb via kommunen också ska ha godkända betyg i svenska och matematik. När Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden beslutade om sommarjobben 2021 kvarstår ...
  • I skogen blir siffrorna verkliga 2020-12-02
    På Hammarlundens högstadium arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. Läs vidare
  • Algoritmmakaren 2020-12-02
    Njurbyte, flyktingplacering och skolval. Skilda saker, men med den gemensamma nämnaren att med digitaliseringens nya verktyg går det att spara såväl tid som pengar – och rädda liv. ”Jag gillar inte när jag ser saker som är fel och som forskningen kan rätta till. Då är det upp till mig att ta mitt ansvar och ...
  • Derivata – het fråga för mattelärare i pandemin 2020-12-01
    Statistiken om covid-19 är en guldgruva för undervisningen om derivata, men räkneexempel från verkligheten riskerar också att trötta ut eleverna. – Ibland behöver mattelektionen vara en fristad, säger Ulrica Dahlberg, gymnasielärare och pedagogisk utvecklare på NCM. Läs vidare
  • NCM:s Adventskalender 2020 2020-12-01
    Titta in på adventskalendern! Ett nytt problem publiceras varje dag. Facit publiceras med 3 dygns fördröjning. Adventskalendern 2020 Facit  
  • Dividing by zero: Exploring null results in a mathematics professional development program 2020-11-30
    Since 2002, U.S. federal funding for educational research has favored the development and rigorous testing of interventions designed to improve student outcomes. However, a large proportion of the programs developed and rigorously tested in the past decade have shown null results on both student outcomes and, often, intermediate variables. In this paper, we argue for ...
NCM:s och Nämnarens webbplats